Tuesday, February 16, 2010

JURNAL UNTUK DIKONGSI BERSAMA......

APLIKASI TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PERINGKAT SEKOLAH MENENGAH : JANGKAAN MASA DEPAN


Kajian ini bertujuan untuk mendapat maklum balas daripada pakar terhadap teknologi yang akan digunakan di sekolah-sekolah menengah pada masa depan. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mendapatkan persetujuan pakar terhadap jangkaan kesan aplikasi teknologi dalam pengajaran-pembelajaran kepada guru dan pelajar.

Dapatan kajian ini juga menunjukkan bentuk pengajaran-pembelajaran pada masa depan akan lebih berpusatkan pelajar melalui penggunaan teknologi. Pembelajaran mobile atau mlearning, pembelajaran berasaskan web, pembelajaran melalui sidang video dan pembelajaran jarak jauh akan memudahkan pelajar mendapatkan pelbagai maklumat. Pembelajaran pula boleh berlaku dimana-mana. Pelajar akan belajar dengan lebih mudah, lebih seronok, dan lebih berjaya dengan adanya aplikasi teknologi.



http://myais.fsktm.um.edu.my/5244/1/11.pdf




1 comment:

  1. saya juga bersetuju dan sesekali tidak menafikan penggunaan ict dapat membantu menarik minat pelajar. namun bagi saya penggunaan ict ini lebih banyak membantu pelajar di bandar sahaja yang tahu menggunakan komputer dan mempunyai kemudahan tersebut. namun bagi pelajar di luar bandar ataupun pelajar yang mempunyai taraf hidup rendah,berkumungkinan besar, mereka lansung tdk mengenali komputer dan tidak berminat menggunakan komputer semasa belajar. sebelum didedahkan dengan penggunaan ict semasa belajar,eloklah dulu didedahkan pelajar dengan cara-cara menggunakan komputer. seperti juga usaha memperkasakan bahasa inggeris dengan menerapkan penggunaannya dalam sains dan matematik, sepatutnya haruslah diperkasakan dahulu pengusaan pelajar melalui mata pelajaran bi itu sdr dahulu.jangan yang dikejar xdapat,yg dikendong berciciran.

    ReplyDelete